måndag 12 januari 2009

Galafeber – Eller kanske bara en stark känsla av att alla andra har fel och jag rätt..

Såhär i galornas tider tänkte jag att det kanske vore på sin plats att jag summerar musikåret 2008 – min smak är ju trots allt den bästa, oavsett vad grammis eller p3-guld säger! (nu kommer jag ju dock inte att se någon av dessa galor eftersom vi inte kopplat in antennsladden än, och inte tänker göra det heller..)

Så, låt oss sammanfatta:


Årets nykomling: Lykke Li (tror jag)

Årets svenska kvinnliga artist: Annika Norlin / Veronica Maggio (svårt val där)

Årets svenska manliga artist: Håkan Hellström

Årets svenska grupp: The Hellacopters / Millencolin

Årets svenska låt: Hello Saferide - Anna (så i helvete inte Curly Sue iaf!)

Årets svenska album: Veronica Maggio - Och vinnaren är... / Hello Saferide - More mordern short stories from Hello Saferide (Japp, de går fortf hand i hand)

Årets svenska live-akt: Håkan / Timo Räisänen / The Hellacopters




Årets utländska kvinnliga artist: Rihanna

Årets utländska manliga artist: Jason Mraz (den var svår.. finns få)

Årets utländska grupp: Coldplay / Alphabeat

Årets utländska låt: Rihanna - Disturbia / Coldplay - Viva la vida / Lady Gaga - Just dance / Solange - I decided (part 2) / Rihanna - Take a bow (ni kanske förstår varför Rihanna blev årets kvinnliga...)

Årets utländska album: Coldplay - Viva la vida

Årets utländska live-akt: Rihanna / The Flaming Lips


Låt du velat skriva: Veronica Maggio - Stopp / Veronica Maggio - 17 år, eller ja, alla Maggios låtar..

Grupp som du tycker absolut inte borde vunnit en grammis: EMD
...Varför i h*vete vinner de? Jag blir så trött. Lika trött som jag blir på att Sverige har fått dansbandsfeber bara för att det råkar gå ett litet program om det på TV. I vanliga fall hatar folk dansband.. MEN OJ, nu går det på TV! Ja, det betyder väl att vi ska börja älska det nu.. Kom igen allihop! JIPPI, Heja Scotts! Gör dem till nationalhjältar med en gång (fan Lidköping, jag är besviken)! IDIOTER!



Får väl ta med 2008 års film också, eftersom det ändå är det året, hittills, då jag gått som mest på bio, eller sett mest film överhuvudtaget kan man nog säga..

Årets film: Wall-E

Trodde ju även att Narnia skulle bli en hit, men där hade jag fel, tyvärr.


Puss och Hej

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så vis!

Amanda sa...

Betyder det att du tycker att jag har rätt? :)

Anonym sa...

Haha!

Amanda sa...

Jag visste det! Jag har världens bästa smak!

Anonym sa...

Helt overkligt att EMD vann för årets låt. Tv4 måste ha fått cp som valde att låta EMD avsluta kvällen med sin låt. Mattias sjunger falskare än en gris. Så jävla dåligt. Håkan H som årets manliga artist var dock helt rätt. :D Stort plus även att Norlin fick pris.

/Kim