fredag 18 juli 2008

Jag blir ledsen...

Jag följer Tjuvlyssnat.se regelbundet. Det är skoj, det kan nog alla som vart inne där intyga.. :) Det blir ju att man sitter på jobbet och kollar när man känner för en paus osv. Häromdagen var det dock en tjuvlyssning jag hakade upp mig på.. Eller inte själva tjuvlyssningen egentligen, snarare rubriken:

Mamman: Nu låter du som din pappa
Ica Kvantum, Bålsta

En kvinna är och handlar med sin dotter ~4 som försöker få tillåtelse till att köpa godis på en vardag.
Dottern: Kan jag få den här då?
Mamman: Nej.
Dottern: Men… om jag tjatar då?
(från Tjuvlyssnat.se)

Jättesöt tjuvlyssning, men rubriken..som dessutom var en läsarrubrik..Japp, här kommer reflektionen jag fick på den där..

Kan inte folk bara sluta säga och skriva sådana saker som syftar till att killar får tjata sig till sex. Herregud, Det är 2008. Det där med att tjejer inte vill ha sex borde väl ändå höra till det förflutna nu? De som inte vill erkänna kvinnors sexualitet kan ju gräva ner sig nånstans eller i alla fall titta upp och se sig omkring. Visst, på många plan är det bättre, men detta är långt ifrån ett löst kapitel...

Därför tycker inte jag att det är speciellt skoj att skämta om. Det borde inte ens finnas något att skämta om. Alltihop är ju ett påhitt. Tjejer är precis lika sexuella som killar. Det är bara det att vi fortfarande uppfostras (om inte av våra föräldrar så i alla fall av samhället) till att dölja det. Man får som tjej absolut inte vara öppen med sex, nej då är man ju slampa, eller hora... vilket är sjukt i ett sådant medvetet årtionde som detta...


Dessutom läste jag en artikel i Aftonbladet idag om att tjejer fortfarande tvingas bevisa att de är oskulder vid giftermålet genom att det ska komma blod.. Men att detta händer typ en av fyra, eftersom att mödomshinnan bara är ett påhitt! Haha, det är helt absurt.. Jag fick själv veta att mödomshinnan är en myt för bara några månader sedan, och jag är 22 år. Vi har ju fått lära oss t.o.m. i skolan att alla tjejer har en mödomshinna, eller i alla fall ett veck, som spricker eller töjs när man har sex första gången. Vem f*n var det som hittade på det där, och varför?
Stackars alla de tjejer som lider j*vel för att deras familjer tror att de inte är oskulder bara för att de inte blödde första gången (när deras män utan problem kunnat ha sex med hur många som helst innan giftermålet). Snacka om förtryck!
här hittar ni artikeln


Jag blir så ledsen när jag läser sånt där.. och jag blir rädd när jag ser att det är ingen som förstår. Att det är ingen som förstår att detta faktiskt är ett stort problem. Vi tjejer måste ju kunna få vara hur vi är också, inte behöva ändra på oss bara för att samhället och idealen säger att vi ska...

2 kommentarer:

Nea sa...

Bra sagt amanda!! Jag ska också skriva om något viktigt någon dag! vi kan ju höras i veckan, min mobil e störd mnen jag ska försöka fixa det. kramis

Anonym sa...

Helt rätt angående tjatet, men en realist inser ju att kvinnors och mäns sexualitet aldrig kommer bli helt jämstalld så länge män kan våldta medan kvinnor saknar den förmågan. Följdaktigen kan man tänka sig att män av respekt för kvinnans permanenta utsatthet för detta sexuella hot känner sig hänvisade till rent verbalt tjat, medan kvinnan erbjuds möjligheten att fysiskt tränga sig på sin tänkta sexuella partner, eller om man så vill, klänga. Slutsatsen är alltså att den allmänna uppfattningen torde medge en kvantitetsmässigt tämligen jämförbar förekomst av tjat könen emellan, med tillägget att tjatets karaktär skiljer sig.